Invloed van externe factoren op corrosie en de veilgheid van personen
De volgende circuits kunnen een invloed hebben op de werking van de anode en de veiligheid aan boord
- 220 VAC circuit van de walaansluiting.
- 220 VAC circuit aan boord
- 12/24/48 VDC circuit aan boord
- 220 VAC circuit aan boord van omliggende schepen
- 12/24/48 VDC circuit aan boord van omliggende schepen
De 220 VAC aansluiting
In een woning is men beschermd voor elektrocutie door aardlekschakelaars en een aardingslus
In een marina is dit niet anders
Wat als de aardlekschakelaar van de marina stuk is ?
Bij een slecht werkende aardlekschakelaar in de marina kan er een lekstroom ontstaan van de wal naar de anode van het schip of schepen in de marina. Deze lekstromen zijn potentieel levensgevaarlijk voor zwemmers. Lees meer over ESD ( Electro Shock Drownings ). Bovendien veroorzaken deze lekstromen een versnelde corrosie van de anode.
Een galvanische scheiding van de geel groene geleider
Door de geel groene aardingsgeleider galvanisch te onderbreken onderbreekt men ook de doorgang van een lekstroom, maar blijft de aardingsgeleider verder wel zijn werk doen.
Er zijn verschillende oplossingen op de markt om dit te verwezenlijken.
- Een eenvoudige galvanische scheider in het aardingscircuit aan boord
- Een oplossing om een scheider te hebben in de kabel van de walaansluiting
- Een betere oplossing door het plaatsen van een isolatie transformator die naast de geel groene ook de live en de neutrale draden ( bruin en blauw ) galvanisch onderbreekt. Deze werkwijze geeft u een volledig onafhankelijk 220 VAC circuit aan boord. U bent hierdoor ook beschermd tegen het omwisselen van een live en neutrale geleider tussen de wal en het schip.
Aanliggende boten in de marina
Zonder galvanische scheiding zal de stroomkring gesloten worden en vloeit er een stroom door het water en door de geel groen geleider die de schepen verbind. Ook hier is ESD een gevaar voor de zwemmer.
Saildrives in aluminium kunnen mogelijkerwijze beschadigd geraken.
Volg de veiligheidsvoorschriften voor elektrische installaties
Een uitreksel uit een Noorse richtlijn..
Re § 13 Construction of earthing systems may be based on ”Guidelines on earthing in maritime installations”. The guidelines is available on the Directorate’s website www.dsb.no. On board vessels where the hull is made of insulating material and the system voltage exceeds 50 V, the installation’s earthing system must be connected with copper plating at least 0.2 m2 in area. The copper plating must be attached so that it will be submersed in the sea under all conditions. This provision also means that earthed components of the installation must not themselves form a series connection functioning as a protective conductor. A pipeline may not be used as earth connection.
Een uitreksel uit de ISO 13297 richtlijn
Ook bij de overige energieleveranciers aan boord, zoals de generator en de omvormer, moet u de nul aansluiting verbinden met het randaardesysteem aan boord. Voor kleine pleziervaartuigen tot 24 meter is een aardlekbeveiliging voorgeschreven door de richtlijn pleziervaartuigen (ISO 13297). De verschillende mogelijkheden voor aardlekbeveiliging of isolatiebewaking zijn onderworpen aan deze richtlijn. Voor bepaalde ruimten in het schip gelden afwijkende normen.
Wat is een BONDING circuit
Zoals het woord doet vermoeden heeft men het hier over een circuit waarbij elementen met elkaar verbonden zijn. Aan boord van een Yacht en aan boord van watervliegtuigen gaat men ALLE metalen die in aanraking komen met het zeewater MET ELKAAR VERBINDEN. Men doet dit voor de veiligheid maar vooral om corrosie te vermijden.
Waarom? Om te vermijden dat er een potentiaal opbouw is in de metalen en om een weg van de minste weerstand te creëren voor de elektronenstroom.
Door al deze metalen met elkaar te verbinden wordt er een halfcel gevormd die het gemiddelde vertegenwoordigd van de waarde van de spanning in de galvanische cel van elk metaal afzonderlijk.
Door dit te doen bekomt men slechts EEN meetwaarde voor het volledige schip ten opzichte van een Ag/AgCl referentie halfcel.
De waarde 320 in de afbeelding hieronder is deze van de motoren, ze verschilt door de aanwezigheid van een galvanische cel eigen aan de motor.
Bonding versus grounding
Een bonded system van metalen inclusief anode in aanraking met het water, de aardingsplaat, mag niet (rechtstreeks) verbonden zijn met het DC negatief circuit van de boot.
Op de aardingsplaat van het schip vind je het BONDING circuit alsook geelgroen komende van het intern 220 vac circuit.
Zie hieronder de separate BUSBARS voor het DC circuit en voor het BONDING circuit.
Ze zijn met elkaar verbonden door slechts 1draad H07VK-Tvan 4 mm2.
Wat zijn nu de aanbevelingen?
Elektrisch doorverbinden van ALLE metalen die contact kunnen hebben met water.
- De MAXIMALE weerstand tussen al deze punten moet <= 1 Ohm. Gemakkelijk te meten tijdens de winterberging met het schip op de wal.
- De aardingskabel van de AC BOORD netspanning ( geelgroen) doorverbinden met de negatieve pool van het BONDING CIRCUIT , dat is niet hetzelfde als DC NEGATIEF
- Verplicht een 30mA differentieel schakelaar op Yachten tot 24 m.
- AC steeds tweepolig onderbreken
- DC liefst tweepolig onderbreken