Vanaf 1 januari 2023 wordt VDES ( VHF Data Exchange System ingevoerd.
Concreet betekent dit dat uw marifoon moet geprogrammeerd worden volgens het nieuwe frequentieplan.
10IT Yachtservices kan voor volgende VHF toestellen het frequentieplan aanpassen.
- Lowrance Link-2; Link-5; Lonk-6(s); Link-8; Link-9
- Simrad: HS35; HH36; RS10; RS12; RS20(s); RS40(B); RS100(B)RS25; RS35; RS90(s)
- B&G: V20(s); V50; H50; V60(B); V90(s); V100(B)
De aanpassing kan gebeuren aan een vaste prijs van 30 euro excl btw wanneer het toestel gebracht en gehaald wordt;
Marifoons en de VDES-transitie
Beste relatie,
Zoals u wellicht al hebt vernomen via de lokale autoriteiten (bijv. RDI, BIPT) zijn er enkele wijzigingen met betrekking tot de kanalen die worden gebruikt in marifoons. Binnen Europa is er momenteel een transitie gaande in de adoptie van VDES (VHF Digital Data Exchange System).
We merken dat dit al heel wat vragen en zorgen heeft opgeroepen bij zowel dealers als eindgebruikers. Daarom geven we u graag wat opheldering en plannen voor de toekomst.
Wat houden de VDES-wijzigingen in:
De VDES is een nieuw maritiem communicatiesysteem voor digitale berichtgeving. Voor de introductie van VDES zal een aantal VHF-kanalen – die nu gebruikt worden voor analoge spraakcommunicatie – gewijzigd worden. Deze kanalen zijn dan niet meer beschikbaar voor analoge spraakcommunicatie. Dit VHF Data Exchange Systeem (VDES) wordt per 1 januari 2024 officieel in gebruik genomen.
Dit betekent dat gebruikers tot het einde van dit jaar nog probleemloos gebruik kunnen maken van de huidige VHF met bestaande zenders, al raden we wel aan om ervoor te zorgen dat de VHF “VDES ready” is voor die tijd.
Als onderdeel van VDES zijn er enkele nieuwe kanaalnummers, bijv. 1027, 1028. Dit is geen nieuwe ruimte op de VHF-band, het is gewoon een andere manier om dezelfde oude ruimte toe te wijzen. Kanaal 27 is een duplex kanaal, wat betekent dat het schip op een andere frequentie zendt dan het walstation. Die worden gesplitst, zodat ze apart beheerd kunnen worden. 1027 is de oude zendfrequentie van het schip en 2027 is de oude zendfrequentie van het walstation.
Naast de wijzigingen die zullen worden aangebracht aan de reguliere lijst met VHF-kanalen, zal er ook een wijziging zijn m.b.t. de privékanalen voor België. Kanaal 96, dat vroeger het kanaal was om met jachthavens te communiceren, wordt gewijzigd naar kanaal 31. Dit kanaal wordt overigens al jaren in Nederland gebruikt als privékanaal. Huidige Belgische gebruikers die in België varen, kunnen de instelling van het Nederlandse privékanaal in hun unit selecteren, zodat kanaal 31 voorhanden en te gebruiken is.
Meer informatie over de wijzigingen als gevolg van VDES vindt u hier:
- NL: https://www.rdi.nl/documenten/publicaties/2022/12/14/wijziging-marifoonkanalen
- België: https://www.bipt.be/consumenten/publicatie/mededeling-vdes-programmatie-van-marifoons
Hoe gaat Raymarine om met deze veranderingen:
Allereerst, alle marifoons zijn nog steeds legaal te gebruiken, als gebruiker moet men wél bewust zijn niet de kanalen te gebruiken die opnieuw zijn toegewezen aan VDES.
Voor alle marifoons binnen het huidige productassortiment van Raymarine (Ray50, 52, 53, 60, 63, 70, 73, 90 en 91) zorgt Raymarine ervoor dat er de komende maanden een software-update komt die uw toestel volledig gereed maakt voor VDES .
Zodra deze update beschikbaar is zal deze nieuwe software al geprogrammeerd zijn op nieuwe marifoons die vanaf dat moment door Raymarine worden geleverd. Raymarine heeft besloten om de verouderde duplexkanalen selecteerbaar te laten, waarbij de gebruiker is verplicht de huidige publicaties te raadplegen en het juiste kanaal te selecteren. De aan VDES toegewezen duplexkanalen zijn in Europa niet meer in gebruik en mogen hier niet worden gebruikt. Als men verder reist (bijv. buiten Europa), kunnen deze oude kanalen nog steeds nodig zijn.
Marifoons binnen het hierboven genoemde assortiment en op voorraad bij de dealer of (onlangs) verkocht aan klanten, kunnen, zodra die software-update beschikbaar is, eenvoudig in het veld worden bijgewerkt met behulp van een Raymarine LightHouse 2, 3 of 4 serie MFD welke via STNG met de marifoon gekoppeld is. Op dat moment zullen uiteraard duidelijke update-instructies worden voorzien via Raymarine.
Raymarine bekijkt momenteel de mogelijkheid om ook oudere Raymarine marifoons opnieuw te programmeren (Ray49, 55, 218 en Ray260). Dit kan dan geen update via een MFD zijn, echter zal er tussenkomst vereist zijn van een plaatselijke Raymarine-servicedealer, of van het servicedepartment van Raymarine in UK. Helaas is het voor marifoons die niet in deze lijst staan technisch niet mogelijk om andere software te programmeren. Door de oude marifoon te vervangen door een nieuw model, voldoet deze weer aan de eisen. Zodra er meer informatie over deze herprogrammeermogelijkheden beschikbaar is zullen we opnieuw informeren over de status.
Hopelijk helpt deze informatie om te begrijpen wat er dit jaar verandert en hoe Raymarine deze aanpassingen zal doorvoeren, zodat onze huidige en nieuwe marifoons op tijd klaar zijn voor VDES. Heeft u vragen, neem dan gerust contact met ons op. Zoals hierboven vermeld, zodra de software-update beschikbaar is voor de huidige marifoons en het te volgen proces voor oudere marifoons (Ray49, 55, 218 en 260) bepaald is, zullen we bij u terugkomen met een update.
Vriendelijke groet,
Team Raymarine Benelux