HVO100
HVO100, ook wel ‘blauwe diesel’ genoemd. Deze is duurder dan normale diesel en eveneens niet zomaar bij elk tankstation verkrijgbaar. Door het hernieuwbare karakter van HVO100 is de CO2-impact veel kleiner dan die van reguliere dieselbrandstof. Mocht je het tegenkomen, check dan vooral het instructieboekje van je auto – of de sticker in het brandstofklepje – of deze biodiesel voor jouw auto geschikt is. Ook zijn er automodellen die met terugwerkende kracht door hun fabrikant geschikt zijn bevonden voor HVO100. Dit vind je dan niet in boekje of op de klepsticker. Wil je, bijvoorbeeld uit milieuoverwegingen, HVO 100 tanken, vraag dan bij je dealer na of je auto hiervoor geschikt is.
Niet alle diesels zijn direct geschikt voor XTL
De meeste producenten van de fossielvrije brandstof claimen dat elke diesel kan draaien op het spul, maar in de praktijk blijkt dat niet helemaal te kloppen.
De belangrijkste technische verandering ten opzichte van de huidige voertuigen is een aanpassing aan het brandstofinjectiesysteem om het brandstofvolume te vergroten. Dit is vereist omdat de HVO100 een lagere dichtheid heeft dan standaarddiesel’,
Is HVO100 of XTL dus onzuiniger?
Een lagere energiedichtheid betekent inderdaad dat je in theorie minder ver komt op één tank. Daarnaast is de XTL in de meeste gevallen duurder dan normale diesel – en zelfs duurder dan premium diesel. Duurzamer is het dus al, maar als het spul echt wil doorbreken, moet het eigenlijk nog wat goedkoper worden.
Waar kan ik HVO100 tanken? Kijk naar XTL
Volgens Toyota zijn er momenteel 1.000 tankstations in Nederland, België, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland, Estland en Litouwen. Enkel in Nederland en België zijn dat er dus niet zo veel. Je vindt de HVO100 ook wel onder de pompnaam XTL. Bij Esso, Tamoil en Total heb je kans om zo’n pomp met XTL aan te treffen. Je kunt het ook weleens tegenkomen onder de naam Neste MY Renewable Diesel.
Alle duurzame kenmerken van HVO diesel
- Volledig fossielvrije diesel
- Verlaagt de CO2-uitstoot met 90% t.o.v. gewone diesel
- Zeer lage uitstoot van fijnstof, stikstof en roet
- Bevat vrijwel geen zwaveldeeltjes en aromaten
- Bevat geen FAME biodiesel componenten
- Is goed biologisch afbreekbaar
- Is vrijwel geurloos
LEVERANCIERS
TRAXX Puur of gemengd HVO tanken?
Het Nederlandse dieselmerk TRAXX brengt momenteel 2 HVO varianten op de markt. TRAXX HVO100 bestaat volledig uit hoogwaardige HVO en stoot maar liefst 90% minder CO2 uit dan fossiele diesel. De resterende CO2-emissies worden gecompenseerd zodat een 100% CO2-neutrale brandstof ontstaat. Daarnaast zorgen de TRAXX componenten voor een nog betere brandstofinspuiting en beschermt het bacteriegroei in de dieseltank.
MAES HVO (Hydrotreated Vegetable Oil)
MAES innoveert voortdurend. De evolutie op het vlak van nieuwe energiedragers voor het wagenpark zoals CNG, LNG, waterstof en elektriciteit, worden door ons van nabij opgevolgd en toegepast zodra de technologie zijn deugdelijkheid bewezen heeft. Vanaf nu brengt MAES daarom ook MAES HVO op de markt, een brandstof voor dieselmotoren die staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. HVO is een 100% biologische diesel die het milieu veel minder belast.
Shell GTL Fuel
Gas-To-Liquid
Van bouwmachines en kranen tot binnenvaartschepen en rondvaartboten. Shell GTL Fuel wint terrein op alle vlakken. GTL is een vloeibare synthetische dieselbrandstof gemaakt van aardgas, verbrandt schoner dan conventionele diesel uit aardolie, en produceert daardoor minder lokale uitstoot en zwarte rook. De innovatieve brandstof is geur- en kleurloos en is eenvoudig toe te passen in bestaande machines, vrachtwagens en schepen met nieuwe en oudere dieselmotoren. Schoner bouwen, varen en werken begint met de juiste brandstof: Shell GTL F