Wat gebeurd er met de injectoren bij gebruik van biodiesel?
Door de toevoeging van FAME onstaat biodiesel.
Biodiesel wordt hierdoor hygroscopisch. Dit wil zeggen dat biodiesel moleculair water opneemt in zijn moleculaire structuur.
Dit gebeurd tot verzadiging, de rest van het water gaat naar de bodem van de tank.
Verstuiving van diesel met water heeft NEFASTE gevolgen voor de levensduur van de injectoren. Dieselmotoren houden niet van water dat verstoven wordt onder hoge druk.
Een en ander is hier te lezen.
Als gevolg van het verstuiven van water onstaat er surface pitting op de plunjer en de zitting van de injectoren. Hierdoor sluiten de injectoren niet zo goed meer af en onstaat er een slechtere verstuiving met vermogenverlies als gevolg.
Aan boord van een jacht gaat u dat misschien niet eens merken. Je vaart steeds op bv 1800 RPM maar je bent je er niet van bewust dat je de morse hendel steeds verder moet induwen om dit toerental te halen. Als je uiteindelijk vaststelt dat de motor de 1800 RPM niet meer kan halen, dan is het te laat.
BESLUIT:
Doseer steeds DIESEL FUEL COMPLETE bij het tanken. 10 ml per 100 l.
Waarom?:
- De aanwezige additieven voorzien door de fabrikant hebben een beperkte levensduur.
- Alle extra overslagbewerkingen verhogen het gehalte aan water en verkorten de standtijd van de biodiesel.
- Diesel Fuel Complete bevat naast alle andere componenten een demulgator die ervoor zorgt dat het in de moleculestruur van de biodiesel aanwezige water verwijderd wordt.
Hierdoor wordt er geen water meer verstoven en voorkom je injectorschade,