Winterberging:
de brandstoftank opvullen of niet ??
Het is dus herfst en iedereen denkt erover om zijn boot te bergen. Wat ga je doen aan al die dure diesel in de brandstoftank?
Waarom toppen we de tank NIET op ?
Decennia lang was de algemene consensus om de brandstoftank voor 100% te vullen in een poging om het blootgestelde tankoppervlak boven het brandstofniveau zoveel mogelijk te verkleinen.
De leger ruimte geeft aanleiding tot condensatie, en dit leidt tot vrij water op de bodem van de tank,
Dat water op de bodem maakt het onstaan en de verspreiding van de dieselbug mogelijk.
Het bijvullen van de tank was dus logisch. Verwijder het water dan uit je tank en vul deze volledig op is dan de stelling. Biodiesel absorbeert 10-15 keer meer water dan diesel. Dat wil zeggen water zit moleculair in de brandstof. Gezien het feit dat diesel bacteriën in water leven en, net als alle bacteriën, hun aantal elke twintig minuten verdubbelen wordt de dieselbug aangemaakt, ook in een VOLLE tank. We spreken dan nog niet over corrosie en roest ten gevolge van water.
Je zou in de lente kunnen terugkeren, de motor kunnen starten en een dag kunnen gaan varen met als resultaat dat alle dode diesel bacteriën en hun uitwerpselen vanaf de bodem van de tank omhoog komen zodra de boot beweegt op de golven, de filters blokkeert en de motor stopt.
Dit verpest zeker je dag. Zeker als je de kustwacht of reddingsdienst moet inschakelen.
Waarom raden we dan niet aan om de tank tot de top bij te vullen?
Alle oliemaatschappijen zijn het er gezamenlijk over eens dat je diesel niet langer dan zes maanden mag opslaan, maar laten we eerlijk zijn: dat is volkomen onpraktisch op een boot. Zeker gezien de tijd die het kost om bij jou, de eindgebruiker, te komen, is deze vaak toch wel 2 maanden oud.
Bovendien zal elke overslagactiviteit de diesel verder gedegradeerd hebben.
Moderne diesel is zeer onstabiel, is getuned tot het uiterste door de zwavel te verwijderen en bevat nu minimaal 7% plantaardige olie, samen met dierlijke en bakvetten. Hierdoor is de stand tijd van de diesel beperkt.
De diesel brandstof wordt zeer snel afgebroken en produceert slib dat op de bodem van uw tank terechtkomt.
De stabiliteitsverbeteraar en antioxidant die we in Marine 16 Diesel Fuel Complete (DFC) mengen, helpt een deel van de degradatie te vertragen, maar stopt de degradatie niet!
Stel je een banaan voor in een kom, deze wordt afgebroken en wordt zwart omdat hij organisch is, net als de bio in je diesel. Wanneer het biobestanddeel wordt afgebroken, gaat het rotten en verzamelt het zich als slib op de bodem van de tank. Natuurlijk is het een stuk makkelijker om met een rotte banaan in een kom om te gaan dan met rottend slib in je tank!
Daarom raden we hier bij Alpha Naval aan om de brandstoftank zo leeg mogelijk te laten lopen. Haal zoveel mogelijk water eruit als je kunt, en doe een dodelijke dosis BIOCIDE voor fuel bij het restant in de tank om elke bug die zich in je tank bevindt te doden. Alpha Naval heeft hiervoor een professioneel op de Belgische markt toegelaten biocideproduct van WYNNS.
U kunt voorkomen dat er vocht in de tank komt door een droogmiddelontluchter op de ontluchting te plaatsen. Hierdoor wordt de lucht gedroogd terwijl deze in de tank wordt gezogen, zodat deze niet aan de zijkanten kan condenseren.
Voeg daarnaast een dosis Diesel Fuel Complete (DFC) toe, zelfs als u dit al gebruikt heeft. Op basis van ons onderzoek met brandstoftestlaboratoria hebben we DFC verbeterd met een extra antioxidant in het mengsel in een poging de voortdurende afbraak van de FAME (het biobit in de diesel), die leidt tot carboxylaatzuur, te verminderen.
We kunnen de afbraak niet stoppen, zie hierboven over de banaan, maar samen met het dispergeermiddel in het mengsel zal dit de vorming van afzettingen op de bodem van de tank helpen verminderen.
Als u in de lente terugkomt, tap dan al het water af via de aftapkraan of duw een pijp door de vulopening naar de bodem van de tank om te proberen al het opgehoopte water af te tappen, of plaats, huur een dieseldipper die dit voor u kan doen.
U zou nu de tank moeten kunnen vullen met schone, verse diesel, maar vergeet niet om Diesel Fuel Complete (DFC) toe te voegen en te blijven toevoegen, wat de problemen van een opslag langer dan zes maanden zal helpen verlichten, wat onvermijdelijk is omdat je geniet van de zomer, vooral als je aan het zeilen bent.